We are in social networks

Harem pants

Harem pants or Sultan skirt (fr. Jupe-sultane, Jupe-Pantalon) are a type of Jupe-culotte introduced into fashion by the French designer Paul Poiret in 1911.
Paul Poiret was inspired by Sergei Diaghilev’s Russian Seasons, or more precisely by the ballet Scheherazade in 1910 in Paris. Costume designer Léon Bakst created bright and fabulous images for the ballet, using traditional oriental motifs.
Poiret and his wife were known for their “fancy-dress” parties, which they frequently held at their home in Paris. These events boasted lavish themes, and Poiret used the spectacle and excitement to show off his new fashion designs. He created a real performance in immersion. The most note-worthy of his social gatherings followed the theme “The Thousand and Second Night,” in which the fashions and decorations reflected the mythical and fantastical aspects of the East-Asian and African worlds. This party launched a sequence of some of Poiret’s most famous and innovative designs, like harem pants and lampshade tunics.
Wearing pants by women was nothing new. In the 1850s, Bloomers were popular among ultra-fashionable American women. Women wore pants as sportswear: gymnastics, cycling, and swimming suits. At the beginning of the 20th century, jupe-culotte appeared. Until 1914, pants were the choice of extreme fashionistas and suffragettes. Wearing pants by women was accompanied by ridicule and caricatures. With the onset of World War I, many women were forced to wear work pants and it ceased to be funny.

_______________
Rus:
Штаны Гаремы или Шаровары (анг. Harem pants; фр. Jupe-sultane, Jupe-Pantalon) — разновидность юбки-кюлот, введенная в моду французским модельером Полем Пуаре в 1911 году.
Поль Пуаре (1879-1944) был вдохновлен «Русскими сезонами» Сергея Дягилева, а точнее балетом «Шехерезада» 1910 года в Париже. Художник по костюмам Леон Бакст создал яркие и сказочные образы для балета, используя традиционные восточные мотивы.
Пуаре и его жена были известны своими «костюмированными» вечеринками, которые они часто устраивали у себя дома в Париже. Эти мероприятия могли похвастаться роскошными темами: декорации, костюмы, парфюм, музыка и танцы. Демонстрация новых моделей одежды совмещенное с настоящим представлением – перфоманс. Одна из его самых примечательных светских вечеринок «Тысяча вторая ночь», в которой мода и декорации отражали мифические и фантастические аспекты восточноазиатского и африканского миров. Эта вечеринка запустила серию некоторых из самых известных и инновационных дизайнов Пуаре, таких как Штаны Гаремы (шаровары) и туники-абажуры.
Ношение брюк женщинами не было чем-то новым. В 1850-х годах шаровары были популярны среди ультрамодных американок – блюмерс. Женщины носили брюки как спортивную одежду: спортивные и гимнастические костюмы, для езды на велосипеде и купальные костюмы. В начале XX века появились Юбки-Кюлоты (фр. “la jupe-culotte”). Но до 1914 года брюки были выбором экстремальных модниц и суфражисток. Ношение брюк женщинами сопровождалось насмешками и карикатурами. С началом Первой мировой войны многие женщины были вынуждены носить рабочие брюки, и это перестало быть смешным.

Related Stories