We are in social networks

Chaperon

The Chaperon is a headdress very popular in the Middle Ages.
Cloaks with hoods were still in ancient Rome, they were called ‘Lacerna’ (latin). Initially, such cloaks were worn in the Roman army, but by the beginning of the Empire, all the citizens of Rome wore them. The hooded cloak form remained until the Middle Ages.
In the 12th century, the hooded cloak began to shorten to chest level. In the 13th century, a new hood design appeared in Germany – Gugel. A recognizable feature of Gugel is a pronounced “tail” on the top of the head, was called the tippit or liripipe in English, and liripipe or cornette in French. From Germany, Gugel comes into fashion in Europe, where he will already receive other names.
At the end of the 13th century, Gugel or Chaperone begins to change its shape. A long tail was wound around the head or on the shoulders, like a scarf. Then the hood turned out.
The cape element was a patte in French and in English cape, or sometimes cockscomb when fancily cut. Later a round bourrelet (or rondel) could form part of the assemblage. Patte, cornette and bourrelet were the usual terms in the French of the 15th century Burgundian court, and are used here. In Italian the equivalent terms were foggia, becchetto, and mazzocchio.
In the 15th century, the Chaperon looks more like a turban due to its intricate design. Initially, Chaperon is clothing for travelers, hunters, peasants and artisans (those who were outside the home a lot). In the 15th century, Chaperon is worn by everyone: traders in the market and kings. In women’s fashion, the Chaperon has not changed much from the original hood, but also had many decorative elements. Most often you can find Chaperon in black, red and blue colors.

Rus:

Шаперон (фр. chaperon) – головной убор, очень популярный в эпоху средневековья. Изначально, Шаперон – это плащ с капюшоном, но примерно в XII веке его длинна начинает укорачиваться до уровня груди. Таким образом Шаперон становится головным убором (капюшон с пелериной), а не верхней одеждой.
Под влиянием моды готики удлиняется “шлык” (свисающий конец на макушке капюшона). Сам Шаперон начинает заворачивать на голове, а удлинившийся “шлык” (до нескольких метров) ложится на плечи и обматывается вокруг шеи как шарф. в XV веке шапероны начинают шить именно с расчётом на ношение их в виде шляпы. Развиваются разные варианты ношения шаперона.
Шаперон делился на следующие части: длинный шлык, вначале свисавший на спину, носивший у французов название корнетты (фр. cornette), у англичан — типпит (англ. tippit), также в обоих языках встречается его общее название лирипип (англ. и фр. liripipe); Пелерина для французских разновидностей шаперона именовалась патта (patte), у англичан — кейп (cape — то есть «плащ», «накидка») разновидность, украшенная фестонами — «петушиным гребнем» (cockscomb). Позднее шаперон дополнительно украшали с помощью бурреле (фр. bourrelet) или «ронделя» (rondel) — широкой ленты из шёлка или хлопчатобумажной ткани, обвязывавшейся вокруг головы на манер тюрбана или берета, со свисавшим вниз концом.
Изначально Шаперон это одежда для путешественников, охотников, крестьян и ремесленников (те кто много находился вне дома). В XV веке Шаперон носят все: от торговца на рынке до короля. В женской моде Шаперон не сильно изменился от первоначального капюшона. Но тоже имел много декоративных элементов. Чаще всего можно встретить Шаперон черного, красного и синего цветов.

Related Stories